Zadania egzaminacyjne z zakresu ubiegania się o prawo jazdy wykonywane na placu manewrowym.
Zadanie Nr 1 - Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy. Osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo elementy z następujących:
- poziom oleju w silniku,
- poziom płynu hamulcowego,
- działanie sygnału dźwiękowego,
- działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
- działanie świateł mijania,
- działanie świateł drogowych,
- działanie świateł hamowania STOP,
- działanie świateł kierunkowskazów.
Na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.
W zakres zadania Nr 1 wchodzi również:
wykorzystanie odpowiedniego stroju ochronnego, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 1 lit. f oraz pkt 3 rozporządzenia tj.:
- obuwia pełnego, zakrywającego stopę wiązanego lub zapinanego na klamry, rzepy lub zatrzaski lub obuwia typu motocyklowego,
- spodni z długimi nogawkami,
- kurtki z długimi rękawami zapinanej na suwak, guziki lub zatrzaski,
- rękawic zakrywających całe dłonie lit. a-d zapewnia sobie osoba egzaminowana,
- kamizelka, odpowiedni kask ochronny, ochraniacze na kolana i łokcie, - zapewnia ośrodek egzaminowania
- właściwe ustawienie lusterek,
- sprawdzenie stanu łańcucha,
zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku z poz. 1 do poz. 2 w wyznaczonym stanowisku:
- nienajeżdżanie na linie ograniczające stanowisko,
- maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu),
- podparcie pojazdu na podpórce,
Zadanie Nr 2 – Jazda po łukach w kształcie cyfry 8
- upewnienie się o możliwości jazdy,
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu,
- płynne ruszenie – łagodne puszczanie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
5 – krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8,
Sposób wykonania zadania:
- niepodpieranie się nogami,
- nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
- niepotrącanie pachołków.
Zadanie Nr 3 – Slalom wolny
upewnienie się o możliwości jazdy:
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu,
- płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika
2-krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami;
Sposób wykonania zadania :
- niepodpieranie się nogami,
- niepotrącanie pachołków.
Zadanie Nr 4 – Slalom szybki
- upewnienie się o możliwości jazdy
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu,
- płynne ruszenie – łagodne puszczanie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
2-krotny przejazd przez bramkę początkową, slalom pomiędzy 3 pachołkami i wyjazd przez bramkę końcową.
Sposób wykonania zadania:
- średnia prędkość jednego z przejazdów nie może być mniejsza niż 30 km/h, - nie dotyczy kategorii AM,
- przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu, - nie dotyczy kategorii AM,
- niepodpieranie się nogami,
- niepotrącanie pachołków.
Zadanie Nr 5 – Ominięcie przeszkody (nie dot. kat. AM)
- upewnienie się o możliwości jazdy:
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu,
- płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika
2-krotny przejazd pasem ruchu, na którym ustawiona jest przeszkoda
Sposób wykonania zadania:
- prędkość najazdu mierzona w wyznaczonym miejscu ( wyłącznie od strony najazdu) nie może być mniejsza niż 50 km/h,
- przeszkodę omija się raz z prawej, raz z lewej strony, tak aby zaprezentować umiejętność wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo,
- niepodpieranie się nogami,
- nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
- niepotrącanie pachołków.
Zadanie Nr 6 – Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu – ( nie dot. kat. AM)
przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć.
Zadania: "Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu" oraz "Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych" mogą być realizowane na placu manewrowym ośrodka egzaminowania.
Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania - (nie dot. kat. AM).
Miejsce do zatrzymania wyznacza egzaminator. W przypadku realizacji tego zadania w ruchu drogowym motocykl należy zatrzymać w wyznaczonym przez egzaminatora miejscu i ustawić go jak najbliżej krawędzi jezdni i równolegle do niej.
Hamowanie awaryjne
w przypadku kat. A1, A2, A hamowanie awaryjne musi być wykonane przy prędkości minimum 50 km/h przy użyciu przedniego i tylnego hamulca motocykla.
W Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Kielcach egzaminy na prawo jazdy kategorii AM, A1, A2 i A odbywać się będą na następujących pojazdach:
Kategoria AM prawa jazdy - motorower ROMET MOTORS H3 ZK50 o pojemności 49 cm3 i mocy 2,0 kW z manualną skrzynią biegów i dwa motorowery z automatyczną skrzynią biegów KYMCO VITALITY o pojemności 49,4 cm3 i mocy 2,9 kW oraz KYMCO KE10 AGILITY FR50 o pojemności 49,5 cm3 i mocy 2,8 kW - kod 79 wpisywany do prawa jazdy (w rozporządzeniu: motorower dwukołowy w zakresie kategorii AM powinien być wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nie większej niż 50 cm3 i prędkości nie większej niż 45 km/h).
Kategoria A1 prawa jazdy - motocykl YAMAHA YBR125 o pojemności skokowej 124 cm3 i mocy 7,6 kW (w rozporządzeniu: motocykl dwukołowy w zakresie kategorii A1 powinien być wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej co najmniej 120 cm3 i nie przekraczającej 125 cm3 i o mocy nie przekraczającej 11 kW).
Kategoria A2 prawa jazdy - motocykl SUZUKI Gladius SFV650A o pojemności skokowej 645 cm3 i mocy 25 kW (w rozporządzeniu: motocykl dwukołowy w zakresie kategorii A2 powinien być wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej co najmniej 400 cm3, o mocy co najmniej 25 kW i nie przekraczającej 35 kW).
Kategoria A prawa jazdy - motocykl SUZUKI Gladius SFV650A o pojemności skokowej 645 cm3 i mocy 53 kW (w rozporządzeniu: motocykl dwukołowy w zakresie kategorii A powinien być wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej co najmniej 600 cm3 i mocy co najmniej 40 kW).